Met ‘Opstand’ nog vers in het geheugen werkt de organisatie van De Maand van de Geschiedenis al naar oktober 2019 toe. Het thema Zij/Hij inspireert ons daarbij. Zo houden we het nieuws nauwgezet in de gaten, is de synopsis beschikbaar, staan de eerste pagina’s van het essay al op papier en werd een bezoekje aan het depot van het Nederlands Openluchtmuseum vol inspirerende collectiestukken gebracht.

In november ontving de organisatie van 44 % van de deelnemers een ingevulde deelnemersevaluatie en onafhankelijk onderzoeksbureau Motivaction International B.V. leverde de resultaten van het landelijke publieksonderzoek. Hieronder de highlights.

– 1 op de 4 Nederlanders kent de Maand van de Geschiedenis;
– Samen hebben we afgelopen oktober meer mensen op de been gebracht dan in 2017. Gemiddeld trokken de activiteiten 486.374 fysieke bezoekers (18+);
– Voornamelijk tentoonstellingen, exposities en lezingen werden goed bezocht en radio en/of televisie-uitzendingen goed beluisterd en bekeken;
– Bezoekers waarderen activiteiten gemiddeld met een 7,6;
– In totaal telden we 1.402 deelnemende organisaties;
– De meeste activiteiten vonden plaats in de volgende drie provincies: Noord-Holland, Zuid-Holland en Gelderland;
– Deelnemers beoordelen de organisatie van de Maand van de Geschiedenis met een 8,8 en deelname in het algemeen met een 7,3;
– 83 % geeft aan in 2019 zeker weer mee te doen;
– 1 op de 3 deelnemers geeft aan in oktober meer bezoekers en andere publieksgroepen te ontvangen dan normaal.

Aandachtspunt: deelnemers geven aan de regionale publiciteitscampagne minder te waarderen dan de landelijke.

Dit jaar kon voor het eerst worden gekozen tussen een betaald standaard-promotiepakket en een minipakket. De meningen hierover blijken verdeeld. 41 % waardeert het (heel) positief, 9 % (heel) negatief en de andere helft is neutraal/weet het niet of heeft geen mening;

Ook konden deelnemers voor het eerst zelf bepalen en aangeven hoeveel promotiepakketten ze wilden ontvangen. Deze optie wordt door 71 % als nuttig aangegeven. Door deze nieuwe vorm werd de datum om je activiteit aan te melden naar voren gehaald. Hiermee bleken veel instellingen in de knel te komen en hierdoor zelfs activiteiten niet hebben kunnen aanmelden of promotiepakketten te kunnen bestellen.

Uit gegeven opmerkingen en aanbevelingen lijken een rode draad tevoorschijn te komen: hoe groter de Maand van de Geschiedenis wordt, hoe meer we samen onze boodschap kunnen uitdragen, maar ook hoe minder lokale deelnemers zich eigenlijk betrokken voelen.

 

Deze pagina delen
Email this to someoneShare on LinkedInShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Facebook
Lees ook: