Sein gaat op groen voor Miljoenenlijn

Picture of Anita Quaedackers

Anita Quaedackers

Anita is leraar Nederlands en cultuurwetenschapper en heeft ervaring als docent, onderzoeker, publicist en redacteur. Sinds meer dan tien jaar actief als werkgroep- en bestuurslid bij Het Land van Herle en als (eind)redacteur van MijnStreek .


In het weekend van 3 en 4 juli gebeurde er iets waar de vrijwilligers van de Miljoenenlijn lang uitgekeken hadden. De stoomtrein mocht weer rijden en ook het nieuwe bordessein werd in dienst genomen.

Naast de bekende stoomlocomotieven en stationsgebouwen is het volledige wissel- en seinstelsel bij de Miljoenenlijn van grote museale waarde. Als enige museumspoorlijn in de Benelux worden vanuit de seinhuizen langs het spoor nog met spierkracht de wissels en seinen bediend. De vrijwilligers werken in Simpelveld al ruim 25 jaar aan het onderhouden en verder uitbouwen van deze techniek uit het verleden.

Station Simpelveld juni 1976

Een bordessein zijn een of meerdere seinpalen op een bordes waaraan beweegbare seinvleugels hingen die duidelijk maakten waar de trein naartoe ging. Dit sein verdween in 1980. Toen in 1995 het traject als toeristische museumlijn werd heropend, was het al snel een vurige wens om het oude bordessein terug te plaatsen. In ruim 25 jaar werden meerdere onderdelen voor zo’n bordessein verzameld. Het bordes zelf was onvindbaar, maar de technische afdeling van de Don Bosco-school in het Belgische Haacht werd bereid gevonden om op basis van de originele tekeningen een nieuw bordes te vervaardigen. 

Op zaterdag 3 juli werd om 11:00 uur het bordessein officieel in gebruik genomen door het op groen te zetten. Dit feestelijke moment was tevens de symbolische start van het nieuwe stoomseizoen bij de Miljoenenlijn na maanden lang gesloten te zijn geweest vanwege de coronapandemie.

 

Deel dit artikel:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Scroll naar boven
Ga naar de inhoud